tisdag 20 april 2010

Mitt tal på Gröna Studenters årsmöte 2010

Det finns en tradition att partier eller kandidater tar fram kampanjlåtar för att uppmärksamma sin valkampanj. Så vitt jag vet har Gröna Studenter aldrig haft någon men om jag skulle få bestämma vilken låt vi skulle använda just nu hade jag utan tvekan valt Petters Det går bra nu. Lyssna bara på de här siffrorna från studentstäder runt om i landet;

Linköping 14,4 %
Umeå 14,5 %
Lund 16,8 %
Uppsala 15,5 %
Göteborg 15,3 %
Stockholm 16,8 %
och till sist, här vi sitter idag,
Örebro 12 %

Det här är de resultat Miljöpartiet fick i respektive kommun för snart ett år sedan i valet till Europaparlamentet. Tillsammans har vi alla här inne i bidragit till de siffrorna och vi kommer fortsätta att bidra med vår fantastiska kunskap till det vi alla ser så mycket fram emot om nästan exakt fem månader.

I senaste numret av Miljöpartiets medlemstidning Grönt skriver Maria Wetterstrand i sin ledare om ungdomars framtid. Ungdomars framtida möjlighet att få jobb. Miljöpartiet har till skillnad från alliansregeringen ett tydligt alternativ för att lösa dels den arbetslöshet vi ser idag men även klara av de utmaningar som kommer. A Green New Deal är inte bara ett fint namn utan innebär också en nödvändig omställning av samhället. A Green New Deal skapar upp emot 200 000 jobb i Sverige i gröna sektorer. Utöver nya jobb innebär den här omställningen stora investeringar i ny teknik. Teknik som inte belastar naturens resurser. Det skapar dessutom ett stort behov av ny forskning för att ta fram all denna teknik. Ny teknik och nya lösningar innebär också en satsning på entreprenörskap. Något Miljöpartiet och Gröna Studenter varmt välkomnar som en del i den högre utbildningen. A Green New Deal är en av många fördelar med en ny regering i höst.

Alliansens politik sviker gång på gång på gång. En miljardsatsning för att lösa ungas bostadssituation har gett en, 1!, person en bostad. Den rikaste procenten i Sverige har fått lika mycket som den fattigaste fjärdedelen i alliansens solidariska Sverige. Höstens vargjakt, Centerns helomvändning i kärnkraftsfrågan, FRA och IPRED, ja listan kan göras hur lång som helst om alliansens misslyckande under de snart fyra år de regerat.

Då har jag ändå inte nämnt de katastrofala misslyckanden som Leijonborg, Björklund och nu senast Tobias Krantz stått för när folkpartiet har fått härja fritt på utbildningsdepartementet. Här kan jag som exempel nämna drogtester av barn under 15 år, utan att de är misstänkta för något! Betyg redan från lågstadiet, studieavgifter för utländska studenter, sänkt fribelopp! Och ett avskaffat kårobligatorium utan att säkerställa studenternas inflytande över sin utbildning och vardag.

Det är lätt att bli nedslagen över de här sakerna. Men jag vet att allt detta kommer bli bättre med en rödgrön regering! Redan nu har Miljöpartiet i valmanifestet tydligt markerat att högre utbildning är viktigt i ett grönt samhälle. Det ska satsas på en ökad kvalitet i utbildningen och studiemedlet måste höjas. Utöver det som skrivs i valmanifestet finns många andra bra, gröna, förslag för en bättre högskola. Därför tycker jag att vi redan nu ska börja köa för en plats i utbildningsdepartementet efter den 19 september!

När jag som företrädare för Gröna Studenter åker runt till landets högskolor är det med vetskapen om att vi är omtyckta! Vi står för den politik som Miljöpartiet driver och den är bra! Jag får höra det och jag hoppas att alla ni får höra det när ni kampanjar på er respektive högskola eller universitet.

Om jag får citera Maria Wetterstrands ledare i Grönt en gång till väljer jag den här biten ”Miljöpartiet har de framtidsinriktade idéerna”. Det är jag och hon, och förhoppningsvis även ni, helt överrens om!

Jag är övertygad om att vi på valvakorna runt om i landet den 19 september i höst kommer slippa höra Björn Skifs sjunga Det blir alltid värre framåt natten eller U2s Sunday Bloody Sunday.

Tack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar